Kriterier for LAG Nordvestsjællands næste ansøgningsrunde
Ansøgningsrunden er åbnet fredag 22. august 2025 kl. 12.00
Ansøgningsfristen er onsdag 26. november 2025 kl. 15.00
Beløbsrammer
Der er for denne ansøgningsrunde fastsat disse rammer:
- Der kan højst ydes 400.000 kr. i støtte til enkeltprojekter
- Almennyttige projekter skal søge om mindst 100.000 kr. inkl. moms i støtte
(dette gælder dog ikke særpuljen Ny anvendelse af funktionstømte lokaler i handelsbyer – se nedenfor under punktet Puljer) - Erhvervsprojekter skal søge om mindst 50.000 kr. ekskl. moms i støtte
Vi tilstræber at støtte så mange projekter som muligt inden for vores økonomiske ramme. Det kan derfor forekomme, at indstillede projekter vil blive indstillet til et mindre beløb end det, de har ansøgt om. Dette sker ud fra en individuel vurdering af de enkelte indstillede projekter uanset deres placering i rangeringen, idet vi tager særligt hensyn til prioriteringskriteriet ’LAG-støtte gør forskel for gennemførelse? (kritisk kapital)’, hvilket indebærer, at vi foretager vurderinger af, at nogle projekter måske ikke kan realiseres, hvis beløbet reduceres, mens andre projekter vurderes at kunne realiseres, selvom beløbet reduceres.
Hvis du har indsendt et almennyttigt projekt, der enten har eller forventes at få minimum 25 % anden offentlig medfinansiering, kan dette også påvirke indstillingsbeløbet, da tilbageløbsmidler alene kan genanvendes til denne type projekter.
Hvis du i ansøgningen har angivet en Slutdato, der ligger senere end 1. maj 2027 kan bestyrelsen evt. som en betingelse for at indstille projektet til tilsagn om støtte stille krav om en tidligere Slutdato. Dette vil du i givet fald få oplyst, når det sidst i januar 2026 offentliggøres, hvilke projekter der er indstillet til tilsagn om støtte. Dette er begrundet i muligheden for at kunne benytte evt. tilbageløbsmidler inden LAG Nordvestsjællands sidste indstillingsmøde i 2027.
Vi vurderer projekterne i en given ansøgningsrunde i forhold til hinanden for at kunne afgøre, hvilke projekter der har det højeste antal point og dermed bedst lever op til prioriteringskriterierne. Det betyder, at et projekt, der har fået afslag i én ansøgningsrunde, godt kan blive indstillet i en anden, da det afhænger af antal og kvalitet af de øvrige ansøgninger.
Ansøgere til 1. ansøgningsrunde 2026 kan forvente at få svar en af de sidste dage i januar 2026 pr. e-mail.
På https://lag-nvs.dk/sog-tilskud/ kan du læse mere om, hvordan du konkret søger.
På https://lag-nvs.dk/lagansoegning/ kan du bede om at få en Word-kopi af ansøgningsskemaet.
Vi opfordrer alle potentielle ansøgere til at gå i gang i god tid og søge vejledning – fx via info@lag-nvs.dk
Puljer
LAG Nordvestsjælland uddeler årligt 4.111.800 kr. i projektmidler, der som udgangspunkt fordeles over 2 ansøgningsrunder. Vi kan dog efter en konkret vurdering af antallet og kvaliteten af indkomne ansøgninger vælge at anvende flere eller færre midler pr. ansøgningsrunde. Gennemsnitligt uddeles der altså lidt over 2 mio. kr. pr. ansøgningsrunde (’hovedpuljen’).
I 1. ansøgningsrunde 2026 er der en separat særpulje: Ny anvendelse af funktionstømte lokaler i handelsbyer. Bestyrelsen har fastsat følgende vilkår for denne særpulje:
- Puljen er på i alt 200.000 kr.
- Puljen kan søges både til erhvervsrettede og almennyttige formål.
- Projekter til denne pulje skal søge om min. 50.000 kr. i støtte (dvs. en lavere beløbsgrænse for almennyttige projekter end hvis der søges i hovedpuljen, hvor grænsen er minimum 100.000 kr.)
- Særpuljen behandles først på indstillingsmødet – før de øvrige ansøgninger, da en evt. restsum (hvis der ikke efter bestyrelsens vurdering er tilstrækkeligt mange/gode projekter til at udfylde rammen i særpuljen) overføres til hovedpuljen, der behandles efterfølgende på indstillingsmødet.
- Kriterierne til vurdering af projekterne i særpuljen er de samme som i hovedpuljen – se nedenfor under Prioriteringskriterier.
- Ved ’handelsby’ forstås en by, hvor der er en del butikker – dvs. også andet end dagligvarebutikker, så det er altså en by, som de lokale kører/cykler/går til for at handle.
- Projekter, der søger støtte i særpuljen, kan ikke få støtte til driftsudgifter (husleje, el, vand, varme etc.), men derimod etableringsomkostninger som fx inventar, udstyr og markedsføring. Hvis et projektbudget efter fradrag af driftsudgifter er på under 100.000 kr., kan det ikke indstilles.
Vi gør opmærksom på, at der gælder andre regler for driftsudgifter for nystartede virksomheder i hovedpuljen. Læs mere om dette i Projektvejledningen fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen (afsnit 8.5), som du finder på https://www.livogland.dk/lag-midler/lag-programperiode-2023-2027
Hvis dit projekt søger denne særpulje, skal det tydeligt fremgå af din ansøgning – fx i Projektbeskrivelse. Ellers vil projektet blive behandlet som om det har søgt hovedpuljen.
Har du spørgsmål til særpuljen, så skriv til os på info@lag-nvs.dk
Denne rundes prioriteringskriterier
Vi vurderer alle ansøgninger i forhold til 12 prioriteringskriterier. 9 kriterier er fastsat centralt af Plan- og Landdistriktsstyrelsen, de 3 sidste er fastsat lokalt af LAG Nordvestsjælland. På hvert kriterium kan et projekt opnå et vist antal point. I alt kan der opnås 100 point.
På 5 af kriterierne skal ansøgningen opnå en minimumsscore, for at den kan komme i betragtning til indstilling.
Kriterier og points (scorer et projekt under minimum, kan det ikke indstilles)
- Relevans ift. udviklingsstrategiens indsatsmål?* 15 points (minimum 6 points)
- Fokus på bæredygtige outputs?** 10 points (intet minimum)
- Lokal forankring og med fokus på samarbejde?* 10 points (intet minimum)
- Innovation og nyhedsværdi for området?* 10 points (minimum 2 points)
- God projektbeskrivelse inkl. budget og tidsplan?* 10 points (intet minimum)
- Ansøgerkapacitet og økonomiske ressourcer til projektgennemførelse?* 10 points (minimum 5 points)
- LAG-støtte gør forskel for gennemførelse? (kritisk kapital)* 9 points (minimum 5 points)
- Levedygtigt på længere sigt?* 8 points (intet minimum)
- Godt forhold mellem effekter og ansøgt beløb?* 7 points (minimum 3 points)
- Arbejdspladser ud over ejer(famili)en?** 5 points (intet minimum)
- Almennyttigt udenfor de fire købstæder? ** 5 points (intet minimum)
- Fuldt oplyst?* 1 points (intet minimum
*) Dette kriterium er fastsat af Plan- og Landdistriktsstyrelsen
**) Dette kriterium er fastsat af LAG Nordvestsjælland
Bestyrelsen ønsker eksplicit ikke at støtte padel-, multi- eller kunstgræsbaner.
Sådan behandler bestyrelsen ansøgningerne i en ansøgningsrunde
FØR INDSTILLINGSMØDET
A1. Indledende behandling: Hvor relevant er projektet i forhold til udviklingsstrategiens indsatsmål?
Inden bestyrelsesmødet vurderer det enkelte bestyrelsesmedlem, hvordan projektet scorer på det højest vægtede kriterium (relevans ift. udviklingsstrategiens indsatsmål) ud fra en pointskala fra 0 til 15.
Projektet skal score 6 eller højere for at komme videre i bedømmelsen. Ellers ’dumper’ det, og bestyrelsesmedlemmet behøver ikke at vurdere det yderligere. Dog skal vedkommende komme med en begrundelse for, hvorfor det scorer 0-5.
Denne indledende øvelse svarer lidt til at inddele projekterne i rød (0-5), gul (6-10) og grøn (11-15).
A2. Rangering af projekter, der har scoret 6-15 jf. punkt A1
Efter behandlingen i punkt A1 skal bestyrelsesmedlemmet inden bestyrelsesmødet forsøge at rangere (ikke score) de tilbageværende projekter ud fra en helhedsvurdering med brug af ovenstående kriterier.
PÅ BESTYRELSESMØDET
Nedenstående proces B1-B6 gentages ved behandling af ansøgninger til særpuljen og efterfølgende ved behandling af ansøgninger til hovedpuljen.
B1. Vurdering af habilitet
Indledningsvis foretages en vurdering af, om der er bestyrelsesmedlemmer, der er inhabile, dvs. om de har ’særlig økonomisk eller personlig interesse’ i projektet jævnfør Forvaltningslovens § 3. Inhabile medlemmer kan ikke deltage i behandlingen af ansøgningerne.
B2. Præliminær inddeling i grøn, gul og rød
Baseret på det enkelte bestyrelsesmedlems forberedelse stemmes der hurtigt i processen om grøn, gul og rød for at få en fornemmelse af, hvor flertallet ligger ud fra en vurdering af ansøgning og bilag i Appendix. Det noteres også, hvordan stemmerne fordeler sig.
B3. Drøftelse af projekterne
Nu drøfter bestyrelsen projekterne enkeltvis for at udnytte bestyrelsens brede sammensætning, idet enkeltmedlemmers viden bringes i spil til at kaste yderligere lys over ansøgninger, ansøgere og lokale udviklingsbehov.
B4. Endelig rangering af projekter
På baggrund af drøftelserne scores projekterne endeligt, hvorved rangeringen af projekterne fremkommer.
Er der ikke enighed mht. scoring, stemmer bestyrelsen med brug af principperne for hhv. ’simpelt absolut flertal’ samt ’bundet omvalg’ dér, hvor der ikke er simpelt absolut flertal i den første afstemning. Se side 5 vedrørende afstemningsregler. Det noteres også, hvordan stemmerne fordeler sig.
B5. Beslutning om brug af projektramme i ansøgningsrunden
Nu beslutter bestyrelsen, hvor mange penge den vil bruge i den pågældende ansøgningsrunde. Kan den ikke blive enig, stemmer den om det – igen ud fra principperne for hhv. ’simpelt absolut flertal’ samt ’bundet omvalg’, når der kun er simpelt relativt flertal i den første afstemning.
B6. Fordeling af støtte mellem projekterne
Bestyrelsen tildeler støttebeløb til de enkelte projekter ud fra rangeringen (’oppefra-og-ned’). Som nævnt indledningsvis skal støttebeløbet ikke nødvendigvis være det beløb, der er søgt om.
Kan den ikke blive enig uden afstemning, stemmer den om det.
Når pengene er opbrugt, tager bestyrelsen i forhold til ikke-indstillede projekter stilling til,
- hvilke der evt. skal opfordres til at søge næste gang – evt. efter gennemført vejledningsforløb
- hvad afslagsbegrundelsen skal være (i nogle tilfælde kan det blot være, at der ikke var penge nok).
Til sidst bliver bestyrelsen enig om begrundelsen til de projekter, der er indstillet til mindre end ansøgt.
Kriterier og procedure vedtaget på bestyrelsesmøde 20. august 2025.
Kriterier og procedure publiceret på hjemmesiden 22. august 2025.
For forklaring af afstemningsregler: Se dette bilag, side 5
Stig Andersen
Sekretariatsleder
Tlf: 20 60 77 90
Telefontid:
Alle hverdage
11.00-15.00
Marina Petersen
Udviklingskonsulent
Tlf: 20 60 77 91
Telefontid:
Alle hverdage
12.00-16.00




